Propuneri modificare statut și regulament

Anul ăsta am pregătit o serie de modificări ale statutului și regulamentului, cele mai multe dintre ele motivate de experiența practică din ultimii ani în aplicarea prevederilor documentelor fundamentale ale organizației. În funcție de unghiul din care te uiți la modificări, ele pot părea minore sau majore. Indiferent de perspectivă, mi-am propus să le reiau aici, cu speranța să încep și o dezbatere.

Update am actualizat propunerile cu feedback primit de la colegi din țară și din CD. Link-urile sunt în continuare de actualitate (PDF-urile nu). Am notat modificările importante la sfârșitul articolului.

E important ca toată lumea să le citească, pentru că ele vor avea efecte imediate asupra funcționării organizației – unele mai evidente, altele mai puțin evidente.

Modificările sunt împărțite în patru propuneri separate, și sunt prezentate folosind o unealtă folosită în industria software pentru urmărirea modificărilor făcute în fișierele text. Cu roșu sunt marcate liniile care au fost șterse sau modificate din versiunea lor originală. Cu verde sunt marcate liniile care au fost adăugate sau noile variante de exprimare. O pereche roșu închis / verde închis indică expresia concretă (roșu închis) care a fost modificată cu noua ei variantă (verde închis).

exemplu de modificare

Modificări care țin de funcționarea Echipei Executive

Modificările, aici. Varianta în format printabil, aici.

Sunt câteva modificări importante care țin de funcționarea Comitetului Executiv.

  • schimbarea denumirii în Echipa Executivă, pentru a „fi din secolul ăsta”, ca să citez un coleg
  • conform unei decizii a Consiliul Director din luna februarie, am trecut toate echipele naționale sub autoritatea Echipei Executive, cu coordonare operațională de la Directorul Executiv și cu control pe conținut de la Consiliul Director
  • Consiliul Director continuă să conducă organizația prin stabilirea planului strategic imediat (priorități / acțiuni). Directorul Executiv trebuie să operaționalizeze acest plan și are mână liberă să structureze Echipa Executivă așa cum e nevoie (și cum ne permitem) să îndeplinească planul
  • Consiliul Director asigură convergența implementării planului cu strategia și dă feedback permanent pe rezultatele echipelor executive
  • Echipa executivă alcătuiește procedurile de lucru (care sunt aprobate de Consiliul Director)

Modificări care țin de funcționarea Consiliului Director

Modificările, aici. Varianta în format printabil, aici.

  • Consiliul Director poate să ia decizii și online, conform unor reguli care să asigure transparența și arhivarea discuțiilor (echivalentul procesului verbal pentru întâlnirile efective). Întâlnirile Consiliului Director rămân la fel, patru pe an.
  • Am propus o clarificare cu privire la mandate. Un membru în Consiliul Director nu poate candida pentru mai mult de două mandate consecutiv. Ce nu era clar era ce se întâmplă când nu are un mandat plin (adică candidează spre exemplu doar în anul dinaintea unei AG trienale, pentru că Consiliul Director e în pană de oameni) – am propus ca acest mandat să nu fie numărat. De asemenea, am explicitat că candidații cu care pot fi înlocuiți membrii retrași din Consiliu trebuie să fi avut în Adunarea Generală măcar 50% + 1 voturi.
  • Am mutat mici lucruri în regulament (acțiune pe care sper să o continui mai susținut până la anul)
  • Consiliul Director are o atribuție suplimentară, de verificare și aprobare a tuturor proiectelor de risc ale Centrelor Locale, indiferent dacă sunt filiale sau sucursale. (ce înseamnă de risc este detaliat în text)
  • Am clarificat unele lucruri cu privire la funcții din Consiliul Director, am adăugat o referință la Departamentul Internațional
  • Pentru că era în același articol, am adăugat tot aici obligația Centrelor Locale de a desfășura DOAR proiecte care să se întâmple pentru implementarea programului educativ cercetășesc sau care să-l susțină, și nu altele

Modificări care țin de modul de funcționare a Centrelor Locale

Modificările, aici. Varianta în format printabil, aici.

  • am actualizat documentele pentru referințe la Grup Candidat, din Grup de Inițiativă sau Centru Local cu autorizație provizorie de funcționare – conform deciziei Consiliului Director
  • am clarificat situația sancțiunilor pentru Centrele Locale care depășesc perioada de sancționare fără îndreptarea acțiunii care le-a adus sancțiunea
  • am adăugat varianta trecerii din filială în sucursală, în anumite condiții, în cazul în care Centrul Local nu mai corespunde criteriilor de filială
  • am adăugat o variantă tehnică pentru „dezafilierea” (excluderea) unei filiale
  • am adăugat sancționarea cu propunerea spre desființare a Centrelor Locale care nu participă de trei ori consecutiv la Adunarea Generală (decizie a AG prin 2009)
  • am adăugat unele clarificări cu privire la termenele de 1 an de așteptat de la înființarea ca Centru Local la solicitarea înființării ca filială ca fiind perioada dintre două Adunări Generale ordinare
  • am adăugat aprobarea documentelor fundamentale – statut, regulament, act consitutiv – de către Consiliul Director pentru Centrele Locale care vor să devină filiale.
  • Adunarea Generală locală se poate face acum și în luna aprilie, nu doar în luna martie, condiția e să fie înainte de Adunarea Generală națională

Modificări care țin de armonizarea regulamentului cu statutul

Modificările, aici. Varianta în format printabil, aici.

Statutul a fost modificat de mai multe în ultimii ani – ultima oară, în 2015. Regulamentul nu a fost adaptat ca să corespundă nici realităților din statut, nici realităților de pe teren.

Sunt multe lucruri din statut care se repetă în regulament. Pe termen lung, planul este să reducem dimensiunea statutului și să lămurim ce e de lămurit în regulament. Am ales să nu facem asta acum, pentru a nu crea PREA multă confuzie.

  • Sunt multe modificări de adaptare – numele ramurilor de vârstă, denumirea de Responsabili Naționali, …
  • Am eliminat referința la fanionul patrulei (am pus acolo un steag standard)
  • Actualizat card de membru, în loc de carnet de membru
  • Am mai scos din anexele regulamentului, unele foarte învechite, altele pierdute în negura vremurilor. Unele anexe vor deveni proceduri, altele sunt propuse pentru vot – cum ar fi formularul de candidatură, care acum este propus a fi cel pe care-l folosim, informal, la aceste alegeri.

Feedback primit

Am primit / identificat unele îmbunătățiri după trimiterea, la termen, a documentelor către Centrele Locale:

  • acordul pentru proiectele de risc ar trebui să se extindă și la intrarea în federații sau deschiderea de societăți comerciale
  • este o prevedere care spune că CD aprobă CCL-ul ales, care nu e tocmai democratică, și care ar trebui scoasă
  • din lista de motive pentru sancționarea Centrelor Locale, lipsește încălcarea prevederilor statutului, regulamentului, hotărârilor AG sau deciziilor CD.

Toate par modificări de bun simț, care sunt mai repede explicitări decât schimbări fundamentale de sens. Voi face demersuri să ajungă în propunerea finală de modificare.

Câteva concluzii

Sunt câteva lucruri care merită reținute:

  1. Echipa Executivă va avea în responsabilitate toată coordonarea implementării proiectelor ONCR. Desigur, va exista o fază tranzitorie, în care CD va continua să sprijine, dar ar fi bine să fie cât mai scurtă. CD va coordona organizația prin exprimarea priorităților și a direcțiilor de implementare, și va urmări încadrarea rezultatelor executivilor în strategie. Concret, asta înseamnă ca ENP, ENRU, ENIC trec toate sub coordonarea operațională a Directorului Executiv, din punct de vedere al organizării. Va trebui să avem probabil o discuție separată despre formatori, și în ce măsură ar trebui asimilați cu o Echipă Națională, sau dacă ar fi mai bine să fie o structură de sine stătătoare.
  2. Există o exigență mai mare față de Centrele Locale care vor să facă proiecte mai mari, a Centrelor Locale care desfășoară proiecte care nu au treabă cu programul educativ cercetășec, dar și asupra Centrelor Locale care devin filiale și apoi nu le pot duce. Pe scurt, Centrele Locale sunt definite să lucreze pentru educația cercetașilor, restul fiind o urmare a acestui țel.
  3. Consiliul Director poate funcționa oficial și online. Asta se întâmpla și până acum, nereglementat.

Cred că rezumatul meu cuprinde toate modificările esențiale, dar nu vom vota acest rezumat, ci modificările în sine, motiv pentru care vă invit să le studiați.

Integrare propuneri

Am primit feedback pentru îmbunătățirea propunerilor pe care le-am făcut și azi, fiind ziua când se publică Ordinea de Zi finală pentru Adunarea Generală, le-am finalizat integrarea. Le mulțumesc și aici tuturor celor care au venit cu propuneri.

În afara unor modificari strict estetice (cuvinte corectate, fără să afecteze sensul articolelor), am reluat toate deciziile Adunărilor Generale din 2015, 2016 și 2017, și m-am asigurat că am inclus toate modificarile de regulament hotărâte.

Adițional, am inclus următoarele lucruri:

  • o clarificare că Centrele Locale pot fi suspendate daca nu respectă regulamentul, statutul, hotărâri ale Adunării Generale sau decizii ale Consiliului Director
  • mutarea taxei de înscriere de la atribuțiile Adunării Generale naționale la cele ale Adunării Generale a Centrului Local
  • Mai multe modificări pentru funcționarea Consiliul Director, și anume: 
    • modificarea termenului de lideri în adulți în art. 27 lit. b pentru a permite candidatura la CD a cercetașilor adulți care îndeplinesc toate celălalte criterii, dar nu sunt / nu au fost lideri la unitate (spre exemplu, seniori)
    • modificarea termenului limită pentru depunerea candidaturilor de la 2 săptămâni înainte de Adunarea Generală la 4. Această modificare coroborată cu scoaterea obligativității Adunării Generale a Centrului Local în martie, ar trebui să ne dea suficient spațiu de manevră să discutăm candidaturile local.
    • eliminarea din atribuțiile Consiliului Director a aprobării componentei Consiliilor Centrelor Locale după alegerea lor. Nu era o prevedere întocmai democratică și încălca autonomia decizională a Centrelor Locale
    • eliminarea obligativității participării trezorierului și directorului executiv la întâlnirile Consiliului Director

Dacă aveți întrebări, propuneri, lucruri care merită discutate, putem să o facem aici, pe lista InfoCCL sau în persoană, dacă vă e mai la îndemână.

Mai sunt două seturi de propuneri care nu sunt puse în forma asta: propunerile necesare pentru modificarea cotizației și propunerea pentru Comisia de Etică, Disciplină și Statut. Pentru a doua, o să revin cu un text mai detaliat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.