Am împărțit post-ul ăsta în două, ca să fie mai simplu de digerat și mai simplu de scris :) Primul este cu rapoarte, buget și înființare / desființare de grupuri, și este publicat aici.
Acesta, al doilea, este cu toate celălalte lucruri – subiecte concrete propuse de Consiliul Director sau de Centrele Locale, cu câteva săptămâni înainte de Adunarea Generală, în funcție de nevoi și situații curente. Spre exemplu, noi am propus ca rapoartele de activitate ale Centrelor Locale să fie publicate către toate Centrele Locale, și ca membrii adulți care sunt încă parte din grup, fără a fi activi, să primească un statut care să permită Centrelor Locale din care fac parte să îi onoreze, nu să îi împovăreze.
Există materiale care au fost prezentate pentru cele mai multe din punctele din ordinea de zi, dar nu le pot publica eu. Dacă sunteți curioși, le puteți cere Consiliilor Centrelor Locale din care faceți parte.
A fost ales în comisia de cenzori Iulian Popescu, șeful Centrului Local Dimăncescu București, poziția fiind vacantă din 2013, de la demisia unuia dintre membri. Salut decizia lui Iulian de a-și asuma această răspundere! :)
S-a propus înființarea unui grup care să lucreze la armonizarea regulamentului cu statutul, m-am oferit voluntar în cazul în care pot să fiu de folos – am câteva păreri și pe subiectul ăsta pe care poate o să ajung să le detaliez cu altă ocazie, aici pe blog. S-a pus în discuție o armonizare a regulamentului cu ultimul statut pe care l-am votat, în 2012 – dar, dacă îmi amintesc bine, nu s-a trecut la vot pe această propunere.
Anul trecut s-a hotărât în AG stabilirea unei Zile Naționale a Cercetașilor, dar nu s-a decis care să fie ziua respectivă, urmând să fie stabilită anul ăsta. Cel mai probabil ca urmare a plecării inițiatorului proiectului din cercul ONCR (și nu amiabil), nu s-a mai făcut prea mult tam-tam pe partea asta. Soluția de avarie a Centrelor Locale care s-au opus anul trecut inventării unei noi sărbători a fost să se voteze ziua de 22 februarie ca zi națională. Am fost foarte surprinși să vedem că propunerea, făcută oficial de Andreea de la Sibiu, a trecut de AG. Dacă știam că ăsta e sentimentul general, poate ar fi fost mai bine să propunem abrogarea deciziei AG de anul trecut …
Propunerea de a adopta Imnul Centenarului ca imn oficial al ONCR a fost respinsă, o surpriză plăcută pentru noi, care am decis în Adunarea Generală de acasă să votăm împotrivă. Deși mi-ar place să cred că au fost mai multe Centre Locale care să fi venit cu decizia gândită de acasă, tare mă tem că rezultatul votului a avut mai mult de-a face cu absența susținătorului principal al imnului din sală (era la alt eveniment, tot pentru cercetași).
A fost aprobată modificarea denumirii de responsabil național în coordonator național.
A fost aprobat modificarea numărului de membri din Consiliul Director de la 11 la 7. Au fost aduse argumente mai ales pentru, dar părerea mea este că multe din ele au plecat de la premise false – cum ar fi că nu se pot ține întâlniri de Consiliu că sunt prea mulți oameni (noi când am fost în Consiliu am putut ține fiecare întâlnire și înainte de structura asta, Consiliul Național avea 21 de membri …) și că lucrează mai bine în echipă 7 oameni decât 11 (ceea ce e adevărat, atâta că CD nu este neapărat o echipă și nu toate deciziile trebuie să treacă pe acolo atâta vreme cât sunt date bine liniile directoare).
Deși pare un subiect interesant exclusiv pentru CD și cei ce vor să „ajungă acolo” și mai puțin important pentru ceilalți cercetași, este unul cheie pentru organizație. Faptul că a fost pus pe ordinea de zi DOAR în ziua Adunării Generale (se pare că a fost o scăpare acolo, nu o intenție) înseamnă că decizia s-a luat pe loc, fără o explorare a implicațiilor pentru organizație și a altor scenarii / propuneri. Pentru că necesită o schimbare de statut, următoarele alegeri se vor face tot pe 11 oameni, nu pe 7, ceea ce ne dă o șansă poate să regândim un pic lucrurile.
Centre Cercetasesti
Au fost două discuții separate (una sâmbătă și una duminică) cu privire la centrele cercetășești (centrele scout) din ONCR, primul fiind cel de la Nocrich:
- s-a pus în discuție statutul centrelor cercetășești – propunerea este să avem o filială de tip special pentru centre cercetășești, care să respecte un set de reguli, și să fie condusă de patru persoane, un director și trei membri.Discuția a avut loc pe un singur articol, și anume dacă filialele acestea trebuie să plătească o cotizație la ONCR (propunerea CD era 4% din veniturile din activități comerciale – cazări …) și propunerea sălii (a noastră) în care filiala asta nu are nicio datorie de forma asta către ONCR.Statutul a fost adoptat de Adunarea Generală, în varianta care nu prevede datorii financiare către ONCR
- de asemenea s-a decis ca Adunarea Generală să solicite Centrelor Locale care au structuri de cazare să își mute structurile de cazare pe filiale cu statutul adoptat la punctul anterior.Merită menționat aici că singurul Centru Local care are în momentul ăsta o astfel de structură este Centrul Local Brașov, dar și că ONCR teoretic este în procesul (care treneaza de cel puțin 4 ani) de intrare în posesie a unui spațiu / clădire care se poate transforma în centru cercetășesc la Zamostea.
Discuțiile despre probleme de acest gen par mai puțin interesante pentru marea majoritate a Centrelor Locale, pentru că nu le afectează decât indirect. Cu toatea asta, sunt ferm convins că soluția de a separa gestiunea centrelor cercetășești de cele ale centrelor locale este cea bună, și un principiu care poate fi luat ca general valabil și pentru discuții ulterioare.
Adunările Generale în Centrele Locale promovează valorile democratice și implică tinerii în luarea deciziilor care le sunt relevante – activități, distribuție de bugete, cine și cum devine lider, cine ce poziție ocupă – problemele care țin de viața unui centru cercetășesc s-ar putea să fie dificil de înțeles și și mai dificil de decis pentru membrii AG locale …
De asemenea, cred că la nivel de principiu ONCR ar trebui să susțină înființarea de Centre Scout, mai ales pe lângă Centre Locale active – iar o asemenea structură să fie adoptată pentru că ajută acolo, local, nu pentru că este impusă. Taxarea (procentuală sau altfel) inițiativelor nu este o soluție pentru dezvoltare.
S-a votat ca în 2017 să avem o Jamboree Națională, și ea să fie între 29 iulie – 9 august. Am propus ca această inițiativă să fie amânată pentru analiză după ce raportul pentru Centenar este finalizat și știm dacă suntem capabili / pregătiți să ducem un asemenea eveniment, dar propunerea mea nu a influențat votul. Jamboreele sunt frumoase, dar vin cu costuri de multe feluri pentru organizație și pentru Centrele Locale, și e important să le înțelegem și să ni le asumăm.
Propunerea noastră (Tg. Mureș și Alba Iulia) de a avea un statut special pentru membrii adulți care au fost cercetași o perioadă considerabilă și vor să fie încă parte din grup, fără să genereze probleme financiare (de cotizație) sau juridice (de cvorum în Adunarea Generală locală) a primit aviz pozitiv de la Adunarea Generală. Propunerea vine în urma unui an de „pilotare” în Centrele noastre Locale. Propunerea originală este aici, iar propunerea finală, care a fost adoptată, aici.
Propunerea concretă a fost ca acești membri (ne-am ferit să le spunem alumni, pentru că există și categoria de lideri care nu au fost cercetași) să aibă următoarele drepturi și obligații:
- rămâne membru fără drept de vot a Centrului Local, dar poate avea drept de vot dacă se anunță (se înscrie) pentru vot printr-o procedură care se stabilește la pregătirea AG locală.
- nu mai este membru titular al ONCR, nu plătește cotizație către ONCR, nu este declarat în secțiunea membri titulari de Centrul Local, nu este declarat către WOSM
- poate purta în continuare eșarfa și însemnele ONCR, în cadrul activităților cercetășești la care participă, în conformitate cu regulile specifice Centrului Local, în virtutea ideii de cercetășie pe viață (o dată asumate principiile prin promisiune, individul este cercetaș pentru totdeauna)
- trecerea din categoria de membru titular la membru adult susținător al Centrului Local se face fie la cererea cercetașului, fie la recomandarea Consiliului Centrului Local cu acordul cercetașului, prin decizie de Consiliu de Centru Local
- are posibilitatea de a reveni oricând ca membru titular, cu acordul Consiliului Centrului Local și în folosul Centrului Local, fără a mai trece prin perioada de aspiratură și fără a mai plăti taxa de înscriere.
Propunerea Centrului Local Cristian de a avea criterii calitative, nu cantitative ca și criterii de eligibilitate pentru dobândirea dreptului de a deveni filială, în special scăderea numărului minim de membrii a fost adoptată cu o largă majoritate și salutată de Consiliul Director ca moment de cotitură pentru ONCR.
Publicarea către Consiliile Centrelor Locale a rapoartelor anuale ale Centrelor Locale a fost adoptată. Propunerea originală a venit de la noi, dar CD a cerut votul AG, care a fost dat ieri – asta înseamnă ca toate rapoartele anuale vor fi acum distribuite între toate Centrele Locale, lucru care ne va ajuta să colaborăm și, cred eu, va crește calitatea rapoartelor. De menționat aici că de anul viitor activitățile vor fi raportate prin sistemul informatic oncr.ro.
Cu privire la „plimbatul” datelor personale ale membrilor între nivelul național, nivelul local și organizatorii de activități, s-au luat următoarele decizii (exprimare rezumativ-apoximativă)
- nu se consideră terți filialele si sucursalele (Centrele Locale) ale ONCR, ceea ce înseamnă ca datele personale ale membrilor pot fi diseminate între ele fără a avea probleme legale
- Consiliile Centrelor Locale vor avea acces la datele personale ale tuturor liderilor organizației (vârstă, date de contact, informații de stagii de formare)
- Liderii organizației vor avea acces la datele personale ale tuturor membrilor Consiliilor Centrelor Locale
- Liderii dintr-un Centru Local vor avea acces la datele personale ale tuturor copiilor din Centrul Local, indiferent de unitate
- Organizatorii de activități vor avea acces la datele relevante ale membrilor participanți pe perioada pregătirii și desfășurării evenimentelor respective
Centrul Local Dimăncescu București a avut câteva propuneri cu privire la formarea liderilor:
- regândirea sistemului de formare ca sistem de progres al liderilor, inclusiv cu condiționarea participării la unele activități locale și naționale – a fost luată în considerare de CD ca propunere, nu s-a votat
- introducerea obligativității formării continue și periodice, cu reluarea formării la interval de 3-5 ani – a fost votată de AG
- acoperirea tuturor costurilor de formare a liderilor de către ONCR – a fost respinsă de AG
Cred că există o nevoie de organizare a formării liderilor ONCR, și de urmărire mai hotărâtă a acestei formări la nivel național. Sunt Centre Locale, cum ar fi cele din Cluj și Alba, poate și altele, unde există pași concreți pentru dobândirea calității de lider, și calitatea de lider-asistent, dar există discrepanțe foarte mari între implementarea noastră și obținerea calității de lider în alte Centre Locale.
Pe partea cealaltă, cred că este în primul rând rolul Consiliului Centrului Local și al Centrului Local ca un tot să susțină, să controleze și să încurajeze formarea resursei umane locale, inclusiv din punct de vedere financiar.
Adunarea Generală a luat de asemenea la cunoștință că Alin Dimăncescu, nepotul lui Ion Dimăncescu, a renunțat la calitatea de membru de onoare al ONCR.
Având în vedere acțiunile din ultima vreme, multe împotriva ideii de ONCR, incluzând aici încercarea de a înregistra la OSIM un nume de genul cercetășia română (încercare eșuată doar prin intervenția avocaților ONCR), dacă nu renunța la această calitate cred că AG ar fi trebuit să i-o retragă.