Poate ați văzut pe pagina de Facebook a Centrului nostru Local, discuțiile preliminare despre UP14 au început, și sunt acum mai puțin de 70 de zile până ne vom întâlni din nou. În grupul nostru au început deja discuții pe toate temele, de la temă și cum trebuie ea să se manifeste în tot ce înseamnă festival, până la soluții tehnice pentru diferite lucruri.
Spre exemplu, ne gândim să lansăm, începând cu momentul trimiterii invitației, un sistem de înscrieri online pentru grupuri – ca să ne fie și nouă, și vouă, mai ușor cu înscrierea. Desigur, sistemele bazate pe formulare în documente Word și pe documente printate vor rămâne în continuare funcționale, atâta vreme cât există înca Centre Locale cărora le este mai simplu să se înscrie așa.
Astăzi, discutând cu Nicoleta despre avantajele / dezvantajele utilizării sistemelor informatice în general pentru UP (întotdeauna există discuții de-asta la începutul pregătirilor, discuții care sunt în registrul lui „ce-ar fi dacă„), mi-am pus întrebarea: oare am putea să eficientizăm vreun element al secretariatului UP – spre exemplu să reducem timpii de așteptare pentru ceva folosind coduri de bare / coduri QR?
Ideea nu este nouă, Cătălin mă bate la cap cu un sistem de coduri de bare din vremuri imemoriabile, și n-am crezut niciodată că poate fi util undeva – pentru simplul fapt ca codurile pe care le folosim noi au 3 cifre – spre deosebire de codurile de bare de la alimentară, care au 10 sau mai multe cifre. Avantajul real al unui asemenea sistem ar fi la prezenta la ateliere – sa nu se mai faca prezenta pe foi – dar cred ca s-ar pierde o ocazie de a se face o legatura intre facilitatorii de ateliere și participanți (pentru că facilitatorii cu o oarecare experiență vor face repede legătura față – nume la verificarea prezenței, ceea ce îi va ajuta în timpul atelierului).
Anyway, pentru RoJAM am fost solicitat, și am răspuns, cu plăcere, să fac acele coduri QR pe care le-ați putut vedea pe spatele ecusoanelor. Deși la RoJAM nu au fost folosite decât foarte puțin către deloc, am studiat puțin subiectul atunci și poate că totuși nu degeaba.
O posibilitate ar fi să le folosim la unul din cele mai înghesuite momente din secretariatul UP: înscrierea la ateliere. Fiecare participant să aibă un cod QR, fiecare bilet să aibă un cod QR, și participanții să poată aibă alternativa de a merge în fața unei camere web căreia să îi arate ecusonul și biletul, pe rând, și gata, e înscris la atelier – self-service at it’s best. O caracteristica excepțională a unui asemenea sistem este că în momentele de flux mic, nu ar fi necesari oameni să fie blocați pe validare bilete.
Anyway, pe la 5 mi-am pus în cap să văd cât de realizabil este un asemenea sistem în timpul scurt pe care îl avem pentru dezvoltate. 3 ore mai târziu, folosind python, zbar, și un pic de glade cu pygtk, și unul din testele incluse cu sursa de la zbar, the magic is ON
Ce ziceți, ar fi OK să avem unul, două puncte de genul ăsta lângă secretariatul UP, pe lângă birourile operate de utilizatori umani? Mă gândesc mai ales pentru momentele de flux maxim (când se fac cozi și e înghesuială) și momentele de flux minim (când devine o problemă să blochezi pe cineva acolo – mai ales noaptea).
Ma bucur ca ai gasit o utilizare practica la acele coduri.
Ce trebuiesc verificate sunt in ce momente poate fi folosita tehnologia sa reduca/usureze munca oamenilor. Exemplul dat de tine este foarte fain. Ma gandesc la ce a spus Sanzi despre jamboreea mondiala din Suedia: „Daca ar fi sa o definesc, as spune ca a fost jamboreea cozilor.”
Da, eu tocmai la asta mă gândesc. De putut, putem face multe lucruri – cheia, cred, e să păstram interacțiunea socială cât se poate de sus, în timp ce reducem solicitarea staff-ului la un nivel suportabil. Tocmai de aia mă gândeam la momentul cu înscrierea pe bilete la ateliere – când toată lumea e grămadă pe oamenii de la secretariat – și sunt unii mai către noapte care nu se mai pot înscrie pentru că nu mai e nimeni disponibil.
Am mai avut o idee ulterior, pentru prelucrarea automată a fișelor de evaluare / punctare / de la jocul prin oraș – dar momentan o rumegăm în echipă să vedem daca merită. Un lucru important la UP este ca și echipa noastră să aibă de făcut lucruri interesante și să învețe câte ceva nou – chiar daca asta înseamnă un efort suplimentar .., :)
Ma bucur sa vad ca zbar functioneaza bine pentru coduri QR.
Am facut ceva teste cu el pe coduri de bare normale (UPC) – cele de pe piesele de la Eurobot. Rezultatele de atunci n-au fost utilizabile (codul era gasit, dar doar sub anumite inclinari – destul de putine).
Dimensiunea si formatul (cele 3 patrate din colturi) se pare ca fac codurile QR mai vizibile si usor de recunoscut pentru aplicatii ce implica webcam. Good to know for future uses.
datamatrixu și QR cred că sunt cu câteva ordine de mărime mai ușor de recunoscut – pentru că au informațiile alea de încadrare.
Ar fi lux! Si ar fi chiar pacat sa nu ne folosim de tehnologie daca tot o avem…
Ati putea sa ma lamuriti si pe mine ce inseamna „facilitatori”. Am cautat in dictionar acest cuvant, dar nu l-am gasit. Stiu ca exista multe neologisme in limba romana, insa acesta nu se regaseste printre ele. Cred ca, cu un pic de bunavointa, s-ar putea folosi un cuvant romanesc, nu-i asa? E pacat sa siluim limba romana la tot pasul…
Interesant, nici eu nu l-am găsit în dicționar – dar dacă ăsta este singurul cuvânt aiurea care l-ai găsit prin blog-ul meu atunci stau destul de bine :))
„Facilitator” este un cuvânt care se folosește destul de des în sfera ăstora ce fac training-uri și team-building-uri ca să se refere la persoanele care organizează activitatea, care facilitează transferul de informații și cunoștințe către participanți. În cazul nostru, cred, o altă exprimare cred că ar fi „responsabil de atelier”.
Mi se pare foarte tare ideea yeti !!