Idei si sfaturi pentru calatoria cu CFR

Când eram eXplorator călătoream prin țară aproape exclusiv cu trenul. Ca și student, lucrurile tot cam așa au stat, trenul fiind mijlocul prin care am reușit să rămân conectat la Alba Iulia și la cercetașii de acolo. În ultimii 10 ani călătoria cu trenul și-a pierdut treptat din relevanța pentru noi, parțial pentru că au crescut prețurile biletelor, dar și pentru că a scăzut numărul trenurilor și al locurilor pe unde circulă. Totuși CFR-ul rămâne încă o soluție de luat în considerare pentru unele destinații, mai ales pentru cercetașii care călătoresc în grupuri.

Articolul ăsta își propune să fie ce Internetul în limba engleză numește tips & tricks – adică niște ponturi și șmecherii despre călătoria cu trenul în România, și m-am trezit eu să-l scriu – da’ de e de folos cuiva.

Atunci când ești cu un grup, trenul poate fi o opțiune mai bună în primul rând din cauza disponibilității locurilor. Aproape întotdeauna mai găsești 3 – 4 locuri la un tren, fie și în picioare. Dacă călătorești înspre orașe mari sau pe rute care merg înspre orașe mari duminica, spre exemplu, sunt șanse mari să nu găsești locuri pentru că studenții și tinerii se întorc la facultate / muncă și au bilete rezervate în avans.

Un alt avantaj este spațiul. Indiferent cât de haos este în tren, ai loc de picioare, de bagaje și de ocazionalul Exploding Kittens – mai ales pentru noi ăștia cu picioarele mai lungi, ideea de a fi înghesuit într-un scaun de autobuz pentru 5h nu este tocmai fantastică ;)

Uite câteva lucruri pe care le-am învățat din cariera mea de călător pe calea ferată românească:

Primul lucru util, evident, este mersul trenurilor. Ca și eXploratori îl aveam pe Popicu, care avea un mers al trenurilor cu el pentru că tatăl lui era ciuciutrain driver și mai și știa să îl citească – era o aventură să cauți ceva în cartea aia. Acum, site-ul cu mersul trenurilor și autogari.ro sunt principalele surse de informare pentru mobilitate în România (ceea ce spune multe despre noi ca și societate, dacă principalele noastre site-uri pentru informare despre soluții de mobilitate arată cum arată astea două – sunt convins că putem mai bine!)

Cum să călătorești mai ieftin

Cardul TrenPlus este o soluție destul de faină pentru după ce nu mai ești elev / student și nu mai ai reducerea aferentă. Practic, pentru 100 de lei / an, care se scurg din momentul în care l-ai cumpărat, ai 25% reducere la orice tren. Asta înseamnă că dacă călătorești de mai mult de 400 de lei pe an, cardul ăsta se plătește singur. Cardul este nominal, se validează cu buletinul la un potențial control (are CNP-ul tău pe el) și trebuie să îl prezinți de fiecare dată când cumperi bilet. Partea faină e că poate fi folosit și la cumpărarea de bilete online.

Oferta MiniGrup e o altă schemă faină de reduceri pentru CFR, pe un model pe care l-am mai văzut și în diferite landuri din Germania. Practic, în orice alte zile decât vineri și duminică, și cu anticipație de măcar 1 zi, poți să obții bilete la prețuri mai bune pentru grupuri mici – de la 2 la 5 adulți (25% reducere / căciulă pentru 5, 10% reducere pentru 2). Oferta este țintită către tineri, astfel că 2 tineri (sub 18 ani) = 1 adult, și cam orice combinație în logica asta este permisă – 1 adult și 6 tineri, spre exemplu, se calculează ca 4 adulți. Și oferta asta poate fi folosită la cumpărarea de bilete online (vezi mai jos), dar nu poate fi cuplată cu nicio altă ofertă de la ei.

Cu trenul la cușetă

Ca și student, ideea de călătorit la cușetă era complet departe de mine. Am călătorit în compartimente de 8 în care singurul lucru care lipsea era o capră (dar nu întotdeauna și mirosul ei), am călătorit la spațiul de bagaje de la capătul vagonului, pe bagaje, pe coridoare … și am și prins somn în toate locurile alea :) Totuși, deși poți să furi câteva ore de somn, nu se pune problema de odihnă.

Pentru trenurile de noapte există și o altă idee: cușeta sau, pentru buzunare mai adânci, vagonul de dormit. O călătorie la cușetă costă fix 34 de lei în plus față de biletul normal de tren la 6 paturi. Poate părea mult, dar dupa câteva ore într-un compartiment înghesuit cu niște colegi beți, gălăgioși sau puturoși, ideea unui pat decent sună fantastic.

Cușetele sunt, în general, mai puține și mai vânate decât locurile normale, așa că în general e potrivit să îți iei biletele în avans – oricum, de la casa de bilete pot fi luate cu cel puțin 1h înainte de plecarea trenului din stația de îndrumare (dacă trenul este București – Satu Mare, biletul la cușetă trebuie luat cu 1h înainte de plecarea din București, chiar dacă tu te sui din Brașov, să zicem). Alternativ, și cam la risc, dacă ai bilet normal, de clasă, poți să-ți iei suplimentul de cușetă de la însoțitorul de vagon, dacă mai are.

Mi s-a spus că ar fi bine de clarificat că cușeta și vagonul de dormit sunt două lucruri diferite – sunt :) Vagonul de dormit este varianta cu confort sporit a cușetei – două paturi, mult mai mult spațiu și pentru cel de jos și pentru cel de sus, o chiuvetă în compartiment. Vagonul de dormit și costa considerabil mai mult (80RON+)

Încă un lucru bine de menționat este că la cușetă este un mic protocol: după ce te sui, mergi la locul tău. După ce trenul se pune în mișcare, însoțitorul de vagon (care folosește primul compartiment pe post de birou) vine și verifică biletele de tren și le colectează pe cele fizice. Apoi, poți să mergi la el la compartiment să îți iei așternuturile (fiecare călător primește un set de așternuturi sigilate), după care toți cei din compartiment își fac paturile – de obicei pe rând, că nu prea este spațiu.

Când te aproii de destinație, însoțitorul de vagon vine și te trezește, și e datoria ta să îți strângi așternuturile și să i le duci înainte să cobori. Însoțitorul știe să te trezească în baza biletului tău, un motiv bun să nu faci schimb de loc cu cineva, sau, în cazul în care faci, să te asiguri că însoțitorul știe unde dormi :)

Despre întârzieri și cum să trăiești cu ele

Întârzierile la trenuri sunt o realitate românească – totalul cumulat de întârzieri într-un an la toate trenurile este … mai mult de un an! – mai multe tronsoane de cale ferată sunt în lucru în momentul ăsta în toată țara, ceea ce duce invariabil la întârzieri. Canicula sau viscolul sunt de asemenea surse de întârziere pe care poți conta.

În timp ce la ghișeul informații de la gări răspunsul standard la întrebarea „va avea întârziere la destinație trenul în care urmează să mă urc?” este că nu au de unde să știe, toți nașii și călătorii experimentați știu că sunt trenuri care au întârzie sistematic, în fiecare zi, din cauză că trebuie să aștepte după alte trenuri pe tronsoanele pe care se lucrează. Înainte să pleci la drum lung, nu strică să te interesezi despre întârzierile zilnice.

Spre exemplu, trenul de noapte Cluj – București prinde 1h întârziere între Blaj și Brașov (cred că chiar între Sighișoara și Brașov acum). O astfel de informație poate fi utilă pentru atunci când încerci să prinzi legături sau ai de planificat întâlniri „la mustață”.

Vă vine să credeți sau nu, ascuns în site-ul ăla făcut cu toporul al CFR, există și un loc unde se pot verifica, în timp real, întârzierile trenurilor – sigur, asta nu îți spune nimic despre întârzierile ce urmează, dar e o informație utilă, în timp real :)

O treabă foarte foarte românească (cum ar fi zis tata, treabă cu șirof legat cu ață), dar potențial utilă, este acest webcam care transmite minut de minut întârzierile din Gara de Nord din București.

Bilete

Bilete de la stații care n-au caserie – pe măsură ce trec tot mai puține trenuri prin unele stații, nu prea mai are sens ca acele stații să aibă o caserie deschisă non-stop, așa că sunt unele stații de unde nu poți să îți cumperi bilete, unele care au program doar jumătate de ora înaintea celor trei trenuri care trec pe acolo sau poate că au pe cinev doar pe o tură (și nu pe trei, cum e în gările mari).

Dacă luați trenul dintr-o astfel de stație și n-aveți bilete luate din timp, regula CFR spune că tre să mergeți să-l cautați pe conductor (important, nu să așteptați să vă găsească el), și puteți să cumpărați bilete la același preț ca și la casa de bilete. 

Dacă sunteți cu un grup de cercetași sau aveți o solicitare mai complicată – un card TrenPlus sau mai știu eu ce reducere, s-ar putea ca nașul să strâmbe din nas, dar e obligat să vă dea bilet. Am mers odată de la Alba la Cluj gratis, la clasa I, pentru ca la Alba în stație era stricat sistemul de vânzare de bilete și pentru că controlorul de pe IR1838 efectiv n-avea chef să se complice cu cardul meu TrenPlus :)

Bilete Online – pe cât de inapoiate sunt serviciile pentru clienți ale CFR, există varianta asta de cumpărat bilete online, cu cardul, pentru rutele interne – ceea ce face planificarea călătoriilor mult mai simplă. Limitările pentru sistemul de cumpărare a biletelor sunt că trebuie să-l cumperi cu măcar 24h înainte, și dacă vrei să renunți, trebuie să faci renunțarea cu 12h înainte, altfel rămâi fără bani. Se pot lua bilete dus/întors, cu TrenPlus, cu reduceri de elev / student, oferta MiniGrup, toate cele.

Mai mult, pentru cumpărături online primești o reducere de 5%, și dacă nu trebuie să te duci la gară / agenția de voiaj (unde mai există) poți să-ți cumperi bilete mai din timp – orice cumpărat în avans cu mai bine de 6 zile primește ceva reduceri.

O altă schemă faină cu biletul online este că-l primești pe mail sub formă de PDF și poți să-l arăți la conductor / însoțitorul de vagon direct de pe telefon / tabletă ;)

Dacă pierzi trenul, CFR îți dă banii înapoi (sau credit pentru alt bilet), minus 10% din valoarea biletului de bază taxă administrativă, cu condiția să mergi la caserie cu cel mult o oră de la plecarea trenului. Banii pentru rezervarea locului (12 lei parcă IR, sau prețul cușetei) nu le mai primești înapoi :P

Curent electric

Începând cu acum 6 – 7 ani, pe unele trenuri ale CFR sunt disponibile prize și curent electric pentru laptoape și telefoane. Din păcate, chiar dacă acum toate trenurile care au prize sunt InterRegio, nu e un serviciu garantat nici măcar pe vagoanele care au prize – de multe ori nu merg iar controlorul ridică din umeri neputincios ca răspuns la întrebările călătorilor frustrați.

La cușetă, fiecare compartiment are o priză, pe peretele exterior, pe stânga sau pe dreapta (depinde de tipul de vagon și de compartiment) între patul de jos și patul de la mijloc, și de obicei funcționează – dar e bătaie pe ea. Dacă mergi cu gașca, mai ales dacă mergi departe, poate fi o idee bună să iei cu tine un prelungitor.

Câteva alte sfaturi mici și foarte mici

  • principalul avantaj la călătoria la Clasa 1 este că e mai gol și atât – de multe ori nu merită investiția
  • la cușetă, diferența între 6 paturi în cabină și 4 paturi în cabină e relevantă doar pentru cei care au pat jos (locurile cu x1 si x2) – patul de sus tot atât spațiu are.
  • vagoanele au inscripționat în dreptul fiecărei uși clasa (1 sau 2, la cușetă toate au și 1 și 2) și locurile pentru care se face urcarea pe acea ușă (gen 11 – 58 sau 61 – 108) ca să nu trebuiască să treci prin vagon de la un capăt la celălalt cu un grup mare sau cu bagaje multe
  • verificați că cercetașii cu care mergeți au vizate la zi carnetele / legitimațiile – un număr suprinzător de elevi și studenți nu au, și nu știu că nu au până nu ajungi la gară …
  • între vagoanele de clasă și vagoanele de dormit / cușetă ușile se încuie, câteodată cu lanțuri, din motive de siguranță a pasagerilor – asigurați-vă că nu rămâneți în partea greșită :)
  • CFR nu e singura companie care are trenuri – sunt linii mai mici care sunt operate de alte compani, cum ar fi RegioTrans (ex. Zlatna, Zărnești) sau Transferoviar.
  • dacă prindeți schimbarea de oră în tren, există una din două variante:
    • dacă ora se dă înainte (ora 3 devine ora 4), nu se schimbă nimic și ajungeți cu o oră întârziere (în plus) la destinație
    • dacă ora se dă înapoi (ora 4 devine ora 3), trenul se oprește unde-l prinde ora 3 nouă, până se face 4 iarăși, apoi merge mai departe.
  • Cel puțin între Ploiești și București trenul nu mai face tâgâdâm-tâgâdâm / te duc – te-aduc

În loc de încheiere

O bună parte din articolul ăsta a fost scris pe tren. Aș fi curios să aflu ce alte lucruri ați învățat voi străbătând țara de-a lungul și de-a latul cu trenul, și ce recomandați și altora?

Drum bun! :)

3 comentarii la „Idei si sfaturi pentru calatoria cu CFR”

  1. Un alt sfat ar mai fi, daca urmeaza sa cobori intr-o statie micuta, care nu are un peron foarte lung sau nu stii cum arata statia unde cobori, ar fi bine sa ceri bilet la primele vagoane, mai ales daca o sa circuli cu trenuri foarte lungi, cum ar fi Arad-Mangalia. Asta ca sa nu te trezesti ca trebuie sa sari aproape un metru din tren cu tot cu bagaje, in mijlocul noptii.

  2. In Razboieni trebuia sa iau trenul pt Cluj care urma sa ajunga in gara la ora 09:40. Un tren a ajuns in gara exact la acel ceas (ba mai si scria Cluj-Napoca pe el),m-am suit. Am avut inspiratia sa intreb calatorii daca acela este trenul pt CJ. Surpriza: era trenul pt Aiud, asa ca m-am trezit sarind din trenul ce tocmai se punea in miscare. Abia 10 minute mai tarziu a venit trenul cel potrivit.
    Invatatura e ca nu strica sa ceri informatii suplimentare, mai ales cand nu esti calator fidel CFR :)

  3. Invariabil trenurile din Romania au intarzieri si nimeni dar absolut nimeni nu se simte sa ceara scuze. Daca tot au intarzieri cel mai bine ar fi sa platim 3/4 din valoarea biletului. Site-ul nu ofera informatiile ce le doresti. Ti se ofera cu totul alte informatii. Eu personal nu gasesc un spatiu unde sa fac cateva observatii ( chit ca n u le citeste nimeni ) vis-a – vis de trenurile IR 1691 Bucuresti Nord – Timisoara ce trece prin Craiova si care invariabil are 10 – 15-20 minute intarziere pe care le recupereaza sau nu. Despre starea vagonului de clasa 1, ce are toiletele murdare si fara apa pentfru bazinul WC. Despre faptul ca domnii controlori nu pot furniza raspunsuri la intrebarile calatorilor. La valoarea biletelor de clasa a 1 a personal solicit conditii super de calatorie: fara intarzieri, fara toilette murdare, cu AC functional asa cum trebuie ( nu rece cand soaree nu mai bate in geamurile vaonului), fara ca pe portiunea Balota – Dr. Tr. Severin sa se incinga ferodoul si tot fumul sa intre in vagon, cu usile de la capetele vagonului cele ce delimiteaza zona cu locurile ocupate de calatori si zona scarilor sa se inchida. Si o ultima remarca si anume chiar nu se poate tine o evidenta a persoanelor ce solicita un loc la vagonul cuseta? De ce se dau bilete in acelasi compartiment si pentru emei si pentru barbati. Nu credeti ca trebuie sa existe o minima decenta?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.