Adunarea Generală 2017

Se fac două săptămâni de când am încheiat Adunarea Generală a ONCR pe 2017. Plasată de circumstanțe (Paștele, vacanțele școlare, 1 mai) chiar la începutul lunii aprilie, Adunarea Generală a fost o provocare din toate punctele de vedere, pentru toată lumea – una la care, dacă ar fi să mă ghidez după feedback – am răspuns cu toții foarte fain.

Am decis să facem Adunarea Generală la Cristian (și le mulțumesc lui Rick și cercetașilor din Cristian că și-au asumat responsabilitatea de gazde) pentru a putea arăta tuturor unde va fi RoJAM 2.0 17, locul unde vom sărbători, peste câteva luni, cercetășia românească.

I-am avut oaspeți pe reprezentanții cercetașilor din Republica Moldova, conduși de președintele lor, și reprezentanții cercetașilor maghiari din România, de care ne leagă un parteneriat strategic de lungă durată.

În general, Adunările noastre Generale sunt …furtunoase – oamenii au puncte de vedere la care țin, și sunt mulți delegați cu un punct de vedere și invariabil exista o efervescență naturală, dar de data asta am fost chiar cuminți – oameni au reușit să-și spună punctul de vedere, iar faptul că numărul de subiecte cu miză mare sau foarte disputate a fost destul de restrâns a ajutat. Am avut 67 de Centre Locale reprezentate, ceea ce e în acord cu tendința generală de prezență mare și foarte mare din ultimii ani (avem 77 de Centre Locale în total).

De pe Ordinea de Zi

Doar un rezumat, cam subiectiv – explic mai la sfârșit ce și cum.

Partea de rapoarte a mers relativ repede și fără foarte multe discuții. Au fost unele întrebări, au fost unele documente care au fost publicate târziu sau deloc din varii motive, pentru care am lăsat timp de consultare și am revenit cu vot după, a doua zi, dar per total nu au fost surprize.

Subiectul legat de creșterea cuantumului cotizației a fost, previzibil, cel mai discutat / disputat punct de pe ordinea de zi, și vroiam să avem vreme de el, așa că îl pregătisem pentru a doua zi, motiv pentru care am mutat și discuția despre buget, tot pentru a doua zi, după cotizație.

Am avut de aprobat înființarea a două Centre Locale, Centrul Local Lupii Ageri Popești-Leordeni (lângă București) și Centrul Local Radu de la Afumați Râmnicu Vâlcea. Procesul este că se formează un grup de inițiativă care e monitorizat de Consiliul Director, ca apoi, după minim 6 luni, acest grup, dacă crede că totul e OK, să facă o solicitare de a deveni Centru Local, solicitare care este dezbătută de Adunarea Generală, care are decizia.

Au existat mici tensiuni cu privire la grupul de la Vâlcea, întrucât acolo există Centrul Local Mircea cel Bătrân, un grup mare, cu experiență și (re)cunoscut în comunitatea locuală, și relațiile dintre cele două grupuri nu sunt încă tocmai fantastice. Trăiesc cu speranța că lucrurile se vor mai așeza în viitor.

Ambele grupuri au fost înființate cu majorități largi.

Apoi, Centrul Local Orizont Brașov a cerut acordul Adunării Generale de a deveni filială (de a obține personalitatea juridică). Pe scurt, obținerea calității de filială le dă dreptul de a trata direct, în nume propriu cu alte entități (instituții, firme), dar le dă și responsabilitatea de a-și gestiona singuri obligațiile față de stat (contabilitate, chestiuni juridice).

A apărut o discuție aici, pentru că avem deja o filială la Brașov și e o premieră pentru ONCR să ne propunem să avem două filiale în aceeași localitate. În timp ce filiala existentă, Centrul Local Virgil Onițiu Brașov, a contestat vehement posibilitate co-existenței cu o altă filială, Adunarea Generală a votat cu o largă majoritate solicitarea Centrului Local Orizont, care are acum 1 an pentru a face demersurile legale pentru înființare ca persoană juridică.

Cred că avem aici o lipsă de înțelegere despre cum ar trebui să funcționăm la nivel local. Fiecare trage cumva pentru el și își construiește cumva ziduri în jurul propriei cetăți, în timp ce eu cred că singura șansă de mers înainte este să dărâmăm zidurile și, cel puțin la nivel logisitc-administrativ, să punem lucrurile la comun, la fel cum facem cu mâncarea în campuri.

Pentru asta, e nevoie însă să fim toți pe aceeași direcție și să agreăm cu toții calea de mers împreună. Și nu suntem acolo, încă. Voi reveni pe subiect cu niște propuneri concrete, când o fi timp și de asta …

Am deschis Adunarea Generală cu două locuri neocupate în structurile naționale – unul pentru Consiliul Director și unul pentru Comisia Națională de Cenzori. În timp ce nu ne așteptam să avem un coleg nou în Consiliul Director (e foarte ne-comun ca cineva să candideze într-o situație în care ar avea doar un an de mandat), nu este legal să funcționăm fără să avem o comisie completă de cenzori, motiv pentru care îi sunt recunoscător Adrianei Prodan de la Centrul Local din Deva că și-a anunțat, in extremis, candidatura pentru acest an, înțelegând limitările pe care le avem și nevoia de a merge mai departe. Adunarea Generală a confirmat-o apoi în funcție.

A fost o singură propunere de modificare a regulamentului, care doar confirmă o practica curentă – faptul că Consiliul Director trebuie să verifice Grupurile de Inițiativă să nu aibă la înființare persoane care sunt deja cercetași, dar sunt „cu probleme” – suspendați, sancționați, certați cu grupurile din care pleacă. Consiliul Director are deja o decizie internă prin care nu susține grupuri noi care se formează ca dizidență la grupuri existente.

Cu ocazia asta, Vlad Hodor, coordonator pe imagine în Consiliul Director, a prezentat și propunerea noastră pentru o imagine unitară a cercetașilor ONCR pe tot ce înseamnă vizual, de la cămașă la documente, care va fi în dezbatere pentru un an, apoi va deveni obligatorie. M-am bucurat că multă lume a citit cu atenție documentul, și că aparent singurul punct contestat a fost acela legat de ce ne facem cu badge-urile pentru evenimente și cu nevoia de a nu avea cercetași care arată ca un pom de Crăciun.  Sunt convins că putem rezolva problema asta în următorul an.

Pun link-ul aici, și vă încurajez să mergeți la comunicare@scout.ro sau chiar la mine pentru idei și feedback, este un document care, repet, la anul pe vremea asta va deveni obligatoriu.

Am mai avut un vot important, și o premieră, cred, pentru ONCR – Adunarea Generală a trebuit să decidă, la propunerea Mihaelei, comisarul nostru internațional, care din cele două candidaturi pentru Jamboreea din 2023 le susținem la Conferința WOSM care se apropie – Polonia sau Coreea de Sud. Votul a fost unul majoritar (dacă nu în unanimitate, nu am văzut) pentru Polonia, în primul rând pentru că o Jamboree aproape de România înseamnă o jamboree accesibilă (în Japonia, spre exemplu, am avut în jur de 10 participanți – costurile cu deplasarea fiind prohibitive).

F27B3339
Mihaela ne prezintă opțiunile – Polonia și Coreea de Sud

Cotizație

De departe cel mai dificil și discutat subiect al Adunării Generale a fost propunerea Consiliului Director de a mări cotizația. Am avut câteva ore sâmbătă dimineața pe care le pregătisem pentru discuții informale și subiectul acesta a acaparat întreaga discuție. Am făcut o consultare de control să vedem, înainte de începutul oficial al adunării, cum stăm cu voturile pentru cotizație – multe împotrivă, dar și mulți indeciși.

Nu aș vrea să reiau toate argumentele oferite, pro și contra, cele ale Consiliului Director au fost disponibile în prealabil pentru discuții în Centrele Locale.

Votul a fost unul hotărât împotriva creșterii cotizației de la 50 de lei pe an la 80 de lei pe an, dar mai puține decât la prima consultare – o parte din grupuri, ascultând discuțiile, vorbind cu membrii Consiliului Director și ai Comitetului Executiv au trecut de la indeciși la pentru. Argumentele au fost diverse, și sinteza (mea) este că votul a fost unul împotriva asigurării minimului administrativ de funcționare al ONCR din banii de cotizații ai ceretașilor.

F27B2866
Se discută intens pe tema cotizației

Argumentul principal nu a fost împotriva cuantumului, nici a ce înseamnă bugetul minim administrativ de funcționare ca și linii de buget sau cuantumuri, ci împotriva ideii că dacă nivelul național are nevoie de mai mulți bani să existe, banii ăștia să vină din buzunarele cercetașilor.

Am înțeles mesajul Adunării Generale și avem mai multe idei despre cum să abordăm situația. Am primit multe argumente că ar trebui să facem mai mult fundraising la nivel național – ca să acoperim și nevoile sediului.

Pe zona de fundraising am primit multe, foarte multe idei pe care putem să încercăm să le aplicăm – unele se pot pune în practică mai ales la nivelul local, unde – în unele (multe?) locuri, suntem în conștiința publică și avem susținerea comunităților, unele le putem încerca și la nivel național, dacă ne reorganizăm eforturile – spre exemplu să facem fundraising ca primă prioritate și să rezolvăm diferite probleme mai mărunte, care nu sunt urgente, ale Centrelor Locale ca o a doua prioritate.

Sunt un pic dezamăgit nu atât de rezultatul votului, ci de cum a fost primită propunerea și de dificultatea de a rămâne pe subiect. Cred că undeva în toate povestea asta avem o fractură de comunicare, cu blocaje pe / din toate părțile.

Sunt de asemenea convins că, dacă porneam discuția asta în vară puteam avea o propunere mai bună și un alt rezultat – dar am avut un dialog bun așa cum l-am putut avea. Partea bună e că acum avem un an întreg în care să venim cu o propunere mai acceptabilă.

Încercând să găsim o variantă în Consiliul Director (care și-a petrecut, cum e tradiția, nopțile Adunării Generale în discuții despre soluții), am găsit o idee pe care aș vrea să o propun întrucât, în temă cu evenimentul de anul ăsta, schimbă perspectiva cu privire la cotizații. Sper să pot reveni curând cu subiectul ăsta pentru dezbatere.

Strategie

F27B2882
Sabin, președintele ONCR, ne vorbește de următorii pași în strategie

Am pornit Adunarea Generală cu Viziunea 2023 scrisă pe perete în fața tuturor:

În 2023 cercetășia va fi cea mai importantă mișcare educativă pentru copii și tineri din România, cu lideri autentici și integri, care produce schimbări pozitive în comunitate, printr-o organizație sustenabilă, cu un sistem de management organic, eficace și eficient.

Sabin a avut un moment în care a prezentat cum focusul nostru, la nivel național, e pe trei zone de lucru pentru îndeplinirea strategiei:

  • revizuire documente la toate nivelurile – pedagogic, proceduri, legislație, imagine
  • cascadarea strategiei la nivel local, instrumente de auto-evaluare a Centrelor Locale
  • management financiar – cu precădere închiderea unor situații vechi și problematice

Am rămas datori să venim către Centrele Locale cu moduri concrete prin care pot face ce noi numim cascadarea strategiei la nivel local – adică cum se traduce planul de lucru la nivel național în ceva integrat în viața și dezvoltarea Centrelor Locale. Sper să venim cu mai multe informații pe subiectul ăsta cât mai repede.

RoJAM

Cel mai mare eveniment al ONCR a fost desigur un subiect de discuție – înscrierile pentru cercetași români sunt deja finalizate – mai sunt doar câteva locuri deschise pentru cercetașii străini.

Pregătirile sunt în linie dreaptă, și am avut oportunitatea ca, în ceas de seară, să batem la pas locul în care, la începutul lunii august, mai mult de 1000 de cercetași vor locui împreună pentru 10 zile.

Merită menționat că am avut onoarea de a-i avea pe primarul comunei Cristian și consilieri locali la deschiderea Adunării Generale, ocazie cu care s-au și semnat, în fața tuturor delegațiilor, documentele de susținere prin care comuna Cristian își formalizează implicarea în tot ce înseamnă RoJAM.

F27B3380
Oameni faini … și eu

Informări și rubrica diverse

Diana, colega noastră din Consiliul Director care coordonează zona de Resurse Umane ne-a informat de necesitatea legală a unor pași pentru înregistrarea cu contracte de voluntariat a tuturor liderilor și voluntarilor adulți din organizație. Este o problema birocratică care are și părți bune și pe care suntem oricum obligați să o respectăm.

Cred cu tărie că, deși avem probleme reală în România cu birocrația, cu ajutorul tehnologiei putem să ne creăm un sistem de management care să facă acest nivel de generat documente transparent pentru cei mai mulți dintre noi.

Alexandra, coordonatorul național pe Programe a făcut o informare cu privire la pilotarea ramurii de vârstă 5 – 6 ani pe unul din programele existente și folosite în prezent în mai multe Centre Locale. Am stabilit la nivel de Consiliu Director că dezvoltarea acestei ramuri de vârstă nu este o prioritate pentru noi (din păcate, există un număr limitat de lucruri pe care le putem dezvolta în paralel și ele trebuie alese cu grijă). Totuși, având în vedere că există Centrele Locale care investesc în acest program, nu excludem posibilitatea de a-l lua în considerare în viitor, după obținerea unor rezultate clare.

Andreea și Alex  de la Cluj ne-au vorbit despre Scout House și despre cum poți schimba perspectiva complet când vine vorba la cum te uiți după / la un sediu pentru activitățile cu cercetașii.

Florin, executiv în echipa de Resurse Umane, a lansat platforma de e-learning a ONCR a cărei construcție o coordonează de mai multe luni, un proiect super-necesar într-o organizație ca a noastră, care este disponibil aici (vorbiți cu delegații voștri de la Adunarea Generală sau cu echipa de Resurse Umane pentru acces).

Idei și concluzii

A fost o Adunare Generală interesantă – cu multe discuții bine pregătite, cu delegați care știau despre ce votează și despre ce vorbesc – și care vorbesc în numele Centrului lor Local. Chiar dacă la cercetași oamenii sunt foarte atașați de ideile lor și cu greu fac compromisuri, discuțiile au fost mult mai … pașnice ca în alți ani.

Organizarea, chiar dacă considerabil mai complicată logistic, a mers bine sub coordonarea echipei executive – Ela, Nadia – a întregii echipe din Cristian condusă de Rick și a voluntarilor din alte Centre Locale care au contribuit.

Mi-am propus încă de anul trecut să rezolvăm problema votului – votul în Adunarea Generală se face cu cartonașe, și numărarea lui durează foarte mult. Mai mult, după fiecare pauză sau discuție mai lungă, trebuie reluată strigarea prezenței, un proces lung și plictisitor care de fiecare dată mănâncă timp.

Soluția este să avem vot electronic (invariabil, mă întorc la tehnologie) – delegații să poată vota de pe telefon sau de pe niște dispozitive speciale – avem un plan despre cum să facem asta, și sunt pregătit chiar să finanțez parțial proiectul hardware – dacă citește cineva asta și este interesat să contribuie la acest proiect dați-mi un semn aici.

F27B2810
Așu postează pe grupul live, neoficial, de update-uri de la AG

 

Am mai avut, pentru al treilea an consecutiv, un canal de informare ne-oficial, moderat de Așu cu ajutorul a mai multor oameni din sală. Cred că, cu unele limitări, tipul ăsta de transparență este binevenit și cred că e util nu doar celor care sunt acasă, ci inclusiv celor prezenți, pentru a înțelege ce se întâmplă în organizația lor. Cred că poate o idee de explorat și de dezvoltat, ce ziceți?

Puteți afla, desigur, lucruri mult mai precise de atât, din Procesul Verbal al Adunării Generale care este în pregătire în Sediul Național, și care va prezenta în mod oficial, legal și final ce s-a discutat și hotărât la Cristian. 

Eu mi-am propus doar să fac o trecere în revistă generală a unora din subiectele de la fața locului, cu comentarii foarte subiective și pe care mi le asum personal dar care nu reprezintă neapărat poziția Consiliului Director.

Mai notez un lucru, pentru că unul din modurile prin care mi-am propus să ieșim din blocajul de comunicare de care vorbeam mai sus este să îi ajut pe cercetași să înțeleagă unde se duc banii de cotizații. Astfel, conform votului de anul trecut,  Adunarea Generală de la Cristian a fost susținută și din bani de cotizații (bugetul fiind completat cu sprijinul Primăriei Cristian și, desigur, cu contribuțiile delegaților și invitațiilor lor).

Toate pozele sunt epice și sunt de la Ioana Han, și îi mulțumesc pentru ele :)

3 comentarii la „Adunarea Generală 2017”

  1. Christos a Înviat!
    Mi-au plăcut marginaliile la AG de la Cristian.
    Am zâmbit când am văzut referirea la votul pentru grupul „Radu de la Afumaţi” pentru care votul a fost aproape de limită…Eu mi-am spus părerea în feedbackul solicitat de executiv. Spuneam că am zâmbit pentru că pentru noi acest grup nu există deci între noi nu pot fi tensiuni. Numai cercetaşii din grupurile noastre ar putea realiza o apropiere…ei venind la noi, şi ai noştri primindu-i cu braţele deschise,sic!…Grupul acesta chiar a fost o dizidenţă iniţiată de liderul căruia noi i-am retras această calitate şi de câţiva părinţi ai unor cercetaşi, 11 la număr aflaţi în evidenţa centrului nostru, la unitatea „Sf Constantin Brancoveanu”,mai erau câţiva înregistraţi în primăvara anului 2015 ale căror adeziuni nu se aflau (asta şi din neglijenţa mea) la sediul centrului local.
    Spuneam mai sus că am zâmbit pentru că, dacă propunerea de modificare a regulamentului s-ar fi discutat şi votat înainte de votul pentru acordarea statusului de centru local alta ar fi fost situaţia…Oricum răul era deja făcut la ora AG de mai bine de un an…Nu este cazul să vorbim de prejudiciile cauzate idealului nostru de această situaţie de care în nici un caz nu ne facem vinovaţi…Nu de alta dar dacă potrivit viziunii ONCR ne dorim să avem lideri autentici şi integri, nu dintre cei care se supără că nu au primit medalii şi diplome şi se comportă precum „dizidentul” care a pus „bazele” acelui grup, sunt slabe speranţe să ajungem acolo unde ne-am propus.
    Noi nu am contestat pe nimeni în cei 23 de ani de când a renăscut cercetăşia în Râmnicu Vâlcea şi judeţul Vâlcea dar suntem puşi într-o situaţie delicată în comunitatea locală (includ aici şi instituţiile şi celelalte ONG-uri) pentru că este greu să dăm explicaţii celor interesaţi referitor la acest grup. Trebuie să avem grijă de imaginea organizaţiei, a noastră dar şi a ONCR în ansamblu, avem un deosebit respect pentru instituţia şcolii şi pentru slujitorii ei, între care sunt şi aproape jumătate din liderii centrului nostru şi nu în ultimul rând trebuie să ne gândim la copiii şi adulţii de bună-credinţă ajunşi în acel grup…
    Avem proiecte importante, un calendar de activităţi, unele adevărate evenimente, care ne ţine cum se spune în priză şi nu ne lasă timp să ne risipim în discuţii care nu ne aduc nici un folos. Din păcate, vom fi ca două trenuri care trec unul pe lângă celalalt…Care este Inter City-ul şi care cursa de Piatra Olt vom vedea…HI!…
    Aş face o observaţie, am avut pe ordinea de zi un subiect foarte important, mai important decât acordarea statusului de c.l sau aprobarea solicitării la instanţă a personalităţii juridice unor centre locale şi am trecut peste el într-o veselie…Este vorba de situaţia financiară a centrului de la Nocrich, mai precis a societăţii comerciale înfiinţată de ONCR…Nu spun mai multe pentru că nu am toate datele chestiunii. Vocea delegaţilor la AG este suverană…Sper să se găsească o ieşire din impas…poate chiar până la AG de anul viitor…

    1. Nu redeschid subiectul cu Grupul de Inițiativă – Consiliul Director a respectat inclusiv prevederea pe care ați propus-o pentru Regulament – e un subiect intern pe care-l putem discuta. Verific în Procesul Verbal și rectific la situația cu voturile, dacă e cazul. S-ar putea să ai dreptate, nu îmi amintesc concret despre câte voturi este vorba. Mulțumesc pentru observație :)

      În observația ta faci referire la două lucruri – situația financiară a Nocrich și societatea comercială înființată de ONCR (ScoutShop) care sunt două entități distincte, Nocrich nu este o societate comercială. Nocrich se găsește într-o situație dificilă pentru că procesul de identificare a unor persoane care să îl conducă nu merge fantastic (avem un apel pregătit în Consiliul Director, care a fost blocat din cauza altor probleme, dar care va fi lansat în curând). Au existat temeri legate de soarta Nocrich și din perspectivă financiară, dar pe termen scurt ele s-au mai temperat – e o discuție pe care o putem lansa pe lista de discuții, odată cu apelul.

      Situația ScoutShop a fost prezentată de Norbi și cred că lucrurile sunt în ordine. Scrie-mi pe mail, te rog, dacă sunt probleme pe care ar trebui să le avem în vedere.

      1. Rămăsesem dator cu verificarea de situatie a votului. Necesar pentru trecere erau 33. Au fost 49, n-as numi asta chiar la limita.

        „Este supusă la vot propunerea de înființare a Centrului Local Radu de la Afumați, Râmnicu Vâlcea și aprobată cu 49 voturi PENTRU, 3 voturi ÎMPOTRIVĂ, 12 ABȚINERI (64 CL prezente).”

Dă-i un răspuns lui yeti Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.