De câțiva ani încerc, dacă sunt în București, să dau o mână de ajutor Staff-ului BQ (care anul ăsta au fost drăguți și mi-au făcut inclusiv ecuson de Staff, chiar dacă n-am prea făcut eu mare lucru). Și pe partea asta a fost o experiență interesantă, și cu câteva concluzii atât pe partea sentimentală, cât și pe partea practică.
Nu o să-i enumăr aici (pentru că întotdeauna riști să uiți pe cineva din greșeală :P), dar aș vrea să le mulțumesc tuturor celor din staff-ul BQ2012 pentru o experiență interesantă, pentru efort și pentru că m-au considerat membru în echipa lor deși nu am depus nicio firmitură din efortul și munca pe care le-au depus ei pentru succesul evenimentului. Felicitări!
Am văzut evenimentul ăsta crescând în ultimii ani – și oamenii care se ocupă de organizarea lui odată cu el – lideri și eXploratori. Este evident, și știm și de la UP, că atunci când ai continuitate în echipă e mult mai ușor să construiești și să folosești experiența evenimentelor trecute. Lucrul ăsta s-a văzut foarte bine în echipa BQ – cei mai mulți din membrii staff-ului, inclusiv eXplo, aveau cel puțin un BQ sub centură.
Sistemul informatic centralizat pentru evenimente cercetășești
La UP, în fiecare an, folosim un sistem informatic pentru gestiunea participanților, înregistrare, înscriere la ateliere, evaluări și așa mai departe. Pentru că anul ăsta am lucrat atât la sistemul informatic pentru RoJam (VIRGIL) și și la cel pentru UP, și pentru că au și elemente comune – ne-am gândit, ca fază post-evaluare la UP, să lansăm un produs informatic dedicat evenimentelor cercetășești. Nu am reușit să demarăm ceva hotărât de atunci, dar BQ a fost o ocazie grozavă să observ practic care sunt, din punct de vedere al unui asemenea sistem, asemănările și deosebirile între evenimente.
Spre exemplu, înscrierea participanților, înregistrarea lor la sosire, generarea de ecusoane (și de alte materiale de tipărit – la BQ spre exemplu au fost diplome), procese verbale, dar și amestecarea participanților în echipe cât mai pestrițe din punct de vedere al locației sunt doar câteva din lucrurile care se fac și la BQ și la UP, și de care a fost nevoie și la RoJam.
Specific pentru BQ, am implementat un modul care să urmărească care trupe au ajuns pe la care puncte de stație. Modul în care aveau organizat Dimănceștii traseul le-a permis să urmărească aproape în timp real progresul trupelor prin București, și de aici au avut o idee genială: publicarea online a clasamentului, actualizat în timp real, pentru ca participanții să știe pe ce loc se găsește echipa lor. Am reușit peste noapte să inventăm ceva în sensul ăsta și, deși a fost un prototip cu scăpările lui, ideea este fantastică – și la câte petice de lumină am văzut în fiecare seară după stingere prin sală – foarte mulți eXplo au device-uri mobile cu internet – deci public țintă este.
O asemenea interfață ar putea fi extinsă să publice mesaje de interes general, sau să arate cât timp mai au la dispoziție și alte asemenea. O altă idee pe care am avut-o, dar pe care n-am mai avut puterea să o implementez acolo – este urmărirea pe un Google Map a tuturor patrulelor, pe măsură ce trec pe la diferitele puncte de stație – și, eventual, apoi să le poți da la fiecare patrulă un link cu locurile pe unde au trecut și când (în ce ordine) ca „suvenir”.
Ca să conclud – cred că este de interes generalizarea sistemului nostru informatic, și că este o bază foarte utilă de extindere.
Ce mi-a mai placut pe partea de staff a fost tema grafică – logo, ecusoane, diplome, tot shabangu – Diana Pantea a făcut o treabă grozavă cu ele și o să îmi permit să pun aici logo-ul, în speranța că nu se vor supăra prea tare pe mine:
Contingente evenimente naționale
eXploratorii sunt copii de toate felurile – unii sunt mai cuminți, unii mai rebeli, unii se exteriorizează mai bine, unii mai puțin – dar ce îi face eXploratori, și cercetași, este aderarea la un set de principii și valori. Mulți dintre eXploratorii de la noi din țară NU vin de la temerari (de la ramura de vârstă anterioară – adică nu au crescut la cercetași) – și deci necesită o perioadă de acomodare, de experimentare a cercetășiei la nivel local.
Acesta este motivul pentru care evenimentele naționale limitează participarea cercetașilor care au o vechime mai mică de 6 luni – presupunându-se că în acele 6 luni cercetașul apucă să guste cercetășia, să își asume principiile și valorile ei și să își depună promisiunea. Evenimentele naționale sunt un stil aparte de a face cercetășie – unul care poate fi cercetășesc cu adevărat doar prin prisma unei experiențe autentice de patrulă, dobândită acasă.
Acel termen de 6 luni în condițiile în care în Centrul Local nu se fac activități specifice este irelevant – desigur, nu e normal să nu existe activitate cercetășească 6 luni – dar se întâmplă. Se mai întâmplă și ca unele Centre Locale să trimită la evenimente naționale cercetași care nu au vechimea sau pregătirea necesară pentru a putea înțelege ce se întâmpla la un eveniment național. Aud că există, din păcate, Centre Locale ale căror activitate anuală se rotește în jurul a câtorva evenimente naționale – și nu în jurul unor evenimente locale – lucru pe care îl găsesc periculos, mai ales pentru eXploratori.
Efectul acestor lucruri este tot mai vizibil la evenimente naționale – RoJAM, UP – și am simțit-o din plin și la BQ, lucru care m-a întristat, mai ales în contextul unor dezbateri extrem de dezamăgitoare pe lista de discuție a liderilor cercetași. Îi încurajez pe membrii Consiliilor Centrelor Locale – care într-un final decid componența contingentului care îi reprezintă la un eveniment național – și să facă selecția cu o mai mare atenție. Sigur tinerii și cercetașii sunt într-o formare continuă, unii sunt mai ;trulubatici, unii sunt mai rebeli, dar trebuie să existe un nivel minim pentru participarea la evenimente naționale.