La jumătatea lui noiembrie a avut loc, online, Adunarea Generală de Toamnă a Organizației Naționale Cercetașii României. Am avut un număr limitat de subiecte pe Ordinea de Zi, unele despre care am discutat în mare și la Forum. Cele mai importante au fost:
- Modificarea mecanismului de alegere a Consiliului Director
- Întâlniri ale Centrelor Locale (așa-numitele Structuri Umbrelă)
- Modificarea Cotizației
Pentru că am sentimentul că informația nu ajunge foarte bine la toată lumea care ar beneficia de ea, m-am gândit să scriu despre subiecte și, desigur, pentru că suntem la mine pe blog, despre părerea și poziția mea personală și subiectivă față de rezultate.
De când am început articolul ăsta a fost publicat și Procesul Verbal al Adunării Generale, pe care-l puteți citit în întregime aici.
Modificarea mecanismului de alegere a CD
Am discutat despre asta în detaliu și la Forum. Deși nu a existat o opoziție declarată și fără să apară argumente reale împotriva propunerii, în mod previzibil ea nu a îndeplinit numărul necesar de voturi. Pare că Centrele Locale își doresc în continuare să meargă pe mâna unui lider providențial pe care îl pot alege nominal, chiar dacă sunt argumente solide că nu-i întotdeauna (sau vreodată) o idee bună în modul în care e organizată acum organizația noastră.
Erau și lucruri în propunere (ce-i drept, de detaliu) care nu mi se păreau nici mie chiar OK. Spre exemplu, cred că alegerea vicepreședintelui de către CD (și nu de către Președinte, cum e acum) ar fi fost o eroare. Se ajunsese la un acord că propunerea asta se votează separat, dar n-a mai contat.
Nu pot să spun că sunt surprins, dar sunt dezamăgit de rezultatul votului ăstuia. Era ultima șansă pe care o aveam să schimbăm acest mecanism înainte de alegerile din aprilie 2024 și adoptarea noii prevederi ar fi fost o schimbare de abordare binevenită pentru procesul de formare a viitoarei echipe care va conduce organizația.
Întâlniri ale Centrelor Locale (Structuri Umbrelă)
Ăsta-i un subiect care datează din 2021, când am contribuit substanțial la varianta lui inițială, fiind parte din planul mai larg de reorganizare administrativă. Inițiat ca o soluție care să încurajeze colaborarea dintre Centrele Locale, dar și ca un mesaj limpede că nu există dezvoltare locală fără dialog, proiectul a fost adoptat, ca direcție de lucru în Adunarea Generală din aprilie 2021. În noiembrie 2022, când a fost supus, într-un final, la vot într-o formă finală, proiectului i-au lipsit doar două voturi pentru a fi adoptat.
Fiind implicat la fiecare pas în propunerea care a ajuns în AG în 2022 am cerut periodic membrilor din Consiliul Director cu care am lucrat să facem o analiză a acestui eșec. Nu am primit decât promisiuni și amânări, ca apoi propunerea să apară din nou pe agenda națională la Forum, într-o formă profund modificată (și nu în bine, în opinia mea).
Practic, varianta de la Forum spunea că Centrele Locale din același spațiu TREBUIE să se întâlnească, online sau fizic, o dată pe an, și să se pună de acord cu privire la lucrurile care le afectează pe toate prin vot majoritar – am scris mai multe în articolul despre Forum.
Deși în sesiunea de consultări în care am fost implicat s-a oferit feedback amplu la Forum (rezultatele forumului au fost publicate abia săptămâna trecută, la o lună de la Adunarea Generală, și par să ignore complet sesiunea la care am participat eu), propunerea a mers în Adunarea Generală fără să adreseze în vreun fel temele generale pentru care a fost creată.
Astfel, varianta care a ajuns în AG (modificată, în opinia mea, cu încălcarea interpretării Comisiei de Etică a termenelor limită pentru subiecte AG) a scos cu totul mecanismul de luare a deciziilor. Practic, singurul lucru care a rămas în propunere a fost că Centrele Locale trebuie să se întâlnească o dată pe an să se coordoneze, practic, renunțând astfel la obiectivele și direcția setată de rezoluția inițială a Adunării Generale din 2021.
Golită de conținut, de detalii și, practic, de avantaje pentru oricine, propunerea a eșuat.
În continuare nu găsesc o explicație pentru alegerea Consiliului Director de a măcelări propunerea originală, în condițiile în care mai avea nevoie de doar două voturi ca să treacă. Chiar dacă (sau poate tocmai din cauză că) nu era neapărat o inițiativă populară în rândul anumitor Centre Locale, propunerea din 2021 nu era doar o idee bună, ci un pas necesar în organizația noastră ca să transmitem un mesaj limpede că dezvoltarea la nivel local nu se poate face în competiție, doar în colaborare cu ceilalți.
Modificarea Cotizației
Spre surpriza mea, și fără foarte multe discuții în plen, Adunarea Generală a adoptat o nouă cotizație. În principiu, noile reguli spun că:
- cotizația națională (care acum e 50 de lei pe an) crește la 100 de lei în anul cercetășesc 2024 / 2025 și la 150 de lei din anul cercetășesc 2025 / 2026.
- Centrele Locale pot opta să treacă mai repede la oricare din pragurile de mai sus, dar nu mai târziu
- plafonul pentru cotizația locală (care este acum egal cu cotizația națională) va fi de acum dublul cotizației naționale (deci 100 de lei în anul cercetășesc curent, 200 de lei în anul cercetășesc următor și 300 de lei în 2025 / 2026)
A existat și un amendament de la Centrul Local bleuMarin din Constanța pentru ca mărirea cotizației să se aplice începând de anul acesta, ceea ce ar fi fost, în opinia mea, o idee bună, dacă ar fi fost anunțată în septembrie. Acesta a fost și principalul motiv pentru care amendamentul nu a fost adoptat, mai multe Centrele Locale argumentând că au comunicat deja cercetașilor sumele pentru anul acesta.
Cred că adoptarea creșterii cotizației este o gură de aer proaspăt pentru bugetul de guvernanță al organizației și ne va ajuta în anii viitori să ne concentrăm pe dezvoltare, mai repede decât pe supraviețuire.
Overall, creșterea cotizației, subiect dintotdeauna spinos, este un succes pentru Consiliul Director și pentru noi toți și a fost principalul rezultat al Adunării Generale.
Alte subiecte
Adunarea Generală și-a mai exprimat opinia și pe alte subiecte, mai puțin majore / importante, dar care merită amintite.
Astfel, au fost adoptate reguli suplimentare pentru mecanismele prin care un membru al Consiliului Director poate fi anchetat în cazul unor abateri (cu un amendament). Modificările au fost aduse după ce anchetarea Președintelui și a unui membru al Consiliului Director la solicitarea unui alt membru, demisionar, ne-a dus într-o zonă ambiguă de luare de decizii, în condițiile în care Echipa Safe from Harm – care trebuia să gestioneze ancheta – nu era (și nu este nici acum) organ de control, ci este subordonată Consiliului Director.
Apoi, s-au făcut modificări la Manualul de Identitate Vizuală (cu două amendamente). Pentru că el este parte din Regulament, orice modificări trebuie trecute prin Adunarea Generală. De principiu, modificările făcute sunt pe formă (în sensul că nu se modifică nimic radical), dar în măsura în care în continuare nu există o presiune foarte mare de la nivel național pentru aplicarea unitară a prevederilor lui, nu le-am considerat cheie pentru articolul ăsta.
A fost adoptat și bugetul pe 2024 – singurul element de „noutate” este că, având în vedere că se plănuiește o potențială „schimbare a macazului” prind adoptarea unei noi viziuni în aprilie, bugetul conține spațiu pentru programe și proiecte care momentan nu sunt cunoscute.
Am avut și noi (Centrul nostru Local) o mică modificare de Statut și Regulament, care să clarifice juridic că membrii filialelor sunt implicit și membri ai Organizației Naționale Cercetașii României, care a fost adoptat ca atare.
(dacă sunteți curioși ce-i cu fotografia de cover, având în vedere că AG-ul a fost online și nu mai pot să văd poze „de grup” cu casete de zoom unele cu fețe, altele cu nume, am decis să-l rog pe ChatGPT să mă ajute cu un cover)